Title Bar :- Title बार सबसे ऊपर का भाग होता है जिसमे फाइल का नाम लिखा हुआ होता है यदि आपने फाइल को सेव नही किया होता तो इसमें Untitle1 लिखा रहता है But जैसे ही आप फाइल को किसी नाम से सेव कर देते है तो Untitled1 कि जगह फाइल का नाम Display होने लगता है.
Menu Bar – ये बार Title बार के ठीक निचे होता है इसमें Libreoffice Calc के सभी Option या Tools को इस मेनू के द्वारा भी एक्सेस कर सकते है. इस मेनू को Activate करने के लिए Alt या F10 Key का प्रयोग किया जाता है. इस बार में आपको Total 11 मेनू मिलेंगे जो User के use के अनुसार अलग अलग काम करते है. दिए हुए मेनू कुछ इस प्रकार है – File, Edit, View, Insert, Format, Style, Sheet, Data, Tools, Windows, Help.
.
Standard Toolbar – इस टूलबार की हेल्प से आप जल्दी अपने कमांड को Run कर सकते है. इसमें शॉर्टकट Commands दिए होते है जैसे कि न्यू फाइल लेना, फाइल को सेव करना , Existing फाइल को ओपन करना इत्यादि.
Formatting Toolbar – यदि आपने डॉक्यूमेंट को Format करना है Means अपने डॉक्यूमेंट को आकर्षित और खुबसूरत बनाना है तो इस टूलबार का प्रयोग किया जाता है. जैसे Text को Bold, Italic, Underline या Text का कलर देना इत्यादि.
Active Cell – Active Cell की पहचान है कि इसके चारो और Black मोटी लाइन होती है या जिस Cell में हमारा कर्सर होता है वही Active Cell होता है.
Rows & Columns – जो Counting वाली लाइन है ऊपर से निचे की ओर वो Rows कहलाती है और जो बाये से दायें की तरफ A, B, C, D वाली लाइन है वो Columns कहलाती है.
Namebox – इस बॉक्स के अंदर हमारा जो Active Cell होता है उसका Address Display करता है. जैसे यदि हमारा Active Cell A1 है तो इसमें A1 Show करेंगा
Formula Bar – जब आप Active Cell के अंदर फार्मूला Enter करते है तो फार्मूला बार में भी आपको वो फार्मूला Display होगा But आपका Cell जितनी देर तक Active है तब तक दिखाई देगा.
Scroll-Bar – ये Window के अंदर Right Side और निचे स्थित Horizontal Or Vertical Scrollbar होता है इसका डॉक्यूमेंट में टेक्स्ट को ऊपर से निचे या दायें से बाएं देखने के लिए प्रयोग करते है.
Status Bar – ये एप्लीकेशन विंडो के सबसे निचे स्थित होती है जिसमे अपने डॉक्यूमेंट से सम्बन्धित इनफार्मेशन जैसे Line Number, Page Number, Word Number, Character Number दिखाई देता है.
Calculation
यदि हम उस Cell के डाटा को परिवर्तित करते हैं, जिसका Reference किसी Formula में दिया गया रहता है, तो LibreOffice Calc स्वय ही उस फार्मूला को द्वारा Calculate करके, उन सभी Cell की Value को Update कर देता है।
Cell Referencing
Worksheet में हर Cell का एक Unique एड्रेस होता है, जिसके द्वारा किसी Cell को Refer किया जाता है। जब हम किसी फार्मूला में किसी Cell Address को Refer करते हैं, तो LibreOffice Calc उस Cell Address के Value को Read करता है।
Calc Libre Office Sortcut :-
Ctrl+Home : कर्सर को शीट के पहले सेल में ले जाता है
Ctrl+End : कर्सर को उस शीट पर अंतिम सेल में ले जाता है जिसमें डेटा होता है।
Home : कर्सर को वर्तमान पंक्ति के पहले सेल में ले जाता है।
End : कर्सर को वर्तमान पंक्ति के अंतिम सेल में ले जाता है।
Ctrl+Left Arrow : कर्सर को वर्तमान डेटा श्रेणी के बाएँ किनारे पर ले जाता है। यदि कर्सर वाले सेल के बाईं ओर का कॉलम खाली है, तो कर्सर अगले कॉलम में बाईं ओर चला जाता है जिसमें डेटा होता है।
Ctrl+Right Arrow : कर्सर को वर्तमान डेटा श्रेणी के दाहिने किनारे पर ले जाता है। यदि कर्सर वाले सेल के दाईं ओर का कॉलम खाली है, तो कर्सर अगले कॉलम में दाईं ओर चला जाता है जिसमें डेटा होता है।
Ctrl+Up Arrow : कर्सर को वर्तमान डेटा श्रेणी के शीर्ष किनारे पर ले जाता है। यदि कर्सर वाले सेल के ऊपर की पंक्ति खाली है, तो कर्सर डेटा वाली अगली पंक्ति में चला जाता है।
Ctrl+Down Arrow : कर्सर को वर्तमान डेटा श्रेणी के निचले किनारे पर ले जाता है। यदि कर्सर वाले सेल के नीचे की पंक्ति खाली है, तो कर्सर डेटा वाली अगली पंक्ति में नीचे चला जाता है
Ctrl+Shift+Arrow : दबाए गए तीर की दिशा में, डेटा सेल की निरंतर श्रेणी के अंत तक वर्तमान सेल से डेटा वाले सभी सेल का चयन करता है। यदि पंक्तियों और स्तंभों को एक साथ चुनने के लिए उपयोग किया जाता है, तो एक आयताकार सेल श्रेणी का चयन किया जाता है।
Navigation and selection shortcuts
Shortcut Keys |
Effect |
Ctrl+Home |
Moves the cursor to the first cell in the sheet (cell A1). |
Ctrl+End |
Moves the cursor to the last cell on the sheet that contains
data. |
Home |
Moves the cursor to the first cell of the current row. |
End |
Moves the cursor to the last cell of the current row in a
column containing data. |
Ctrl+Left Arrow |
Moves the cursor to the left edge of the current data range.
If the column to the left of the cell that contains the cursor is empty, the
cursor moves to the next column to the left that contains data. |
Ctrl+Right Arrow |
Moves the cursor to the right edge of the current data range.
If the column to the right of the cell that contains the cursor is empty, the
cursor moves to the next column to the right that contains data. |
Ctrl+Up Arrow |
Moves the cursor to the top edge of the current data range. If
the row above the cell that contains the cursor is empty, the cursor moves up
to the next row that contains data. |
Ctrl+Down Arrow |
Moves the cursor to the bottom edge of the current data range.
If the row below the cell that contains the cursor is empty, the cursor moves
down to the next row that contains data. |
Ctrl+Shift+Arrow |
Selects all cells containing data from the current cell to the
end of the continuous range of data cells, in the direction of the arrow
pressed. If used to select rows and columns together, a rectangular cell
range is selected. |
Ctrl+Page Up |
Moves one sheet to the left. In the page preview it moves to
the previous print page. |
Ctrl+Page Down |
Moves one sheet to the right. In the page preview it moves to
the next print page. |
Page Up |
Moves the viewable rows up one screen. |
Page Down |
Moves the viewable rows down one screen. |
Alt+Page Up |
Moves the viewable columns one screen to the left. |
Alt+Page Down |
Moves the viewable columns one screen to the right. |
Shift+Ctrl+Page Up |
Adds the previous sheet to the current selection of sheets. If
all the sheets in a spreadsheet are selected, this combination only selects
the previous sheet. Makes the previous sheet the current sheet. |
Shift+Ctrl+Page Down |
Adds the next sheet to the current selection of sheets. If all
the sheets in a spreadsheet are selected, this combination only selects the
next sheet. Makes the next sheet the current sheet. |
Ctrl+* |
Selects the data range that contains the cursor. A range is a
contiguous cell range that contains data and is bounded by empty rows and
columns. The “*” key is the multiplication sign on the numeric key pad. |
Ctrl+/ |
Selects the matrix formula range that contains the cursor. The
“/” key is the division sign on the numeric key pad. |
Enter — in a selected range |
By default, moves the cursor down one cell in a selected
range. To specify the direction that the cursor moves, choose Tools >
Options > LibreOffice Calc > General. |
Function key shortcuts
Shortcut Keys | Effect |
F1 | Displays the LibreOffice help browser. When the help browser is already open F1 jumps to the main help page. |
Shift+F1 | Displays context help. |
Ctrl+F1 | Displays the comment that is attached to the current cell. |
F2 | of the current cell. If the cursor is in an input box in a dialog that has a minimize button, the dialog is hidden and the input box remains visible. Press F2 again to show the whole dialog. |
Ctrl+F2 | Opens the Function Wizard. |
Shift+Ctrl+F2 | Moves the cursor to the input line where you can enter a formula for the current cell. |
Ctrl+F3 | Opens the Manage Names dialog. |
Shift+F3 | Switches between Upper Initials, UPPER and lower cases modes. |
F4 | Shows or hides the Database Sources pane. |
Shift+F4 | Rearranges the relative or absolute references (for example, A1, $A$1,$A1, A$1) in the input field. |
F5 | Shows or hides the Navigator. |
Shift+F5 | Traces dependents. |
Shift+Ctrl+F5 | Moves the cursor to the Name box. |
F7 | Checks spelling in the current sheet. |
Ctrl+F7 | Opens the Thesaurus if the current cell contains text. |
Shift+F7 | Traces precedents. |
F8 | Switches between the standard and extended selection modes. In this mode, you can use the arrow keys to extend the selection. You can also click in another cell to extend the selection. |
Shift+F8 | Switches between the standard and add selection modes. In this mode, you can easily add individual cells to a range. |
Ctrl+F8 | Highlights cells containing numeric values (not text) blue, and formulas (text or number) green, or stop this highlight. |
F9 | Recalculates all of the formulas in the sheet. |
Ctrl+F9 | Updates the selected chart. |
F11 (Command+T on Mac) | Opens the Styles and Formatting window where you can apply a formatting style to the contents of the cell or to the current sheet. |
F12 | Groups the selected data range. |
Ctrl+F12 | Ungroups the selected data range. |
Arrow key shortcuts
Shortcut Keys
Effect
Alt+Down Arrow
Increases the height of current row.
Alt+Up Arrow
Decreases the height of current row.
Alt+Shift+Arrow Key
Optimizes the column width or row height based on the current cell.
Shortcut Keys | Effect |
Alt+Down Arrow | Increases the height of current row. |
Alt+Up Arrow | Decreases the height of current row. |
Alt+Shift+Arrow Key | Optimizes the column width or row height based on the current cell. |
2 Comments
Guset Account Sir
ReplyDeletekoi bat nahi
DeleteHello Guys Post Aap ko kesi Lagi Jarur bataye or post Share jarur kare